۱۳۹۳ آبان ۲۵, یکشنبه

ای سی (تراشه) ۵۵۵

۱- بررسی و مقدمه تایمر ۵۵۵
ای سی ۵۵۵ یک تایمر مدار مجتمع آسان است و در بسیاری از برنامه های کاربردی قابل استفاده میباشد.
این ای سی به طور گسترده در سرکت های الکترونیکی استفاده میشود. بسیار معروف و همچنان ارزان هست.
نسخه 'دو' به نام ۵۵۶ نیز موجود است که شامل دو ای سی مستقل ۵۵۵ که در یک ای سی بسته شده ۵۵۶ است.

تصویر زیر هر دو ۵۵۵ (۸ پین) و ۵۵۶ (۱۴ پین) را نشان می دهد .





در یک مدار تایمر ۵۵۵ اغلب مانند تصویر زیر رسم میشود.
توجه کنید که قرار گرفتن پین ها در تصویر زیر به شکل مسلسل شکل واقعی نیست، و این به این دلیل است که به بسیار آسانی عملکرد هر یک از پین را تشخیص کرد ،  و در این صورت نمودار رسم مدار بسیار ساده ترمیشود.




برای عملکرد ۵۵۵، از هردو تکنیک الکترونیکی دیجیتال و آنالوگ استفاده میکند. اما اگر ما فقط خروجی آن در نظر بگیریم، می توان آن را به عنوان یک دستگاه دیجیتال فکر کرد.
خروجی را می توان در یکی از دو حالت در هر زمان مشاهده کرد، حالت اول حالت پایینی است که 0V میشود.
حالت دوم حالت "بالا" است، که ولتاژ Vsمیباشد (که ولتاژ منبع تغذیه شما  که می تواند هر چیزی از ۴.۵  به ۱۵V حداکثر۱۸V) باشد.
رایج ترین انواع خروجی می تواند توسط موارد زیرطبقه بندی شود (که نام هرکدام به عنوان یک سرنخ به توابع خود آنهاست) :

  • حالت Monostable: در این حالت، ۵۵۵ به عنوان یک "یک شات"عمل میکند. برنامه های کاربردی شامل تایمر، تشخیص نبض از دست رفته، سوئیچ bouncefree، سوئیچهای حسی، تقسیم کننده فرکانس، اندازه گیری خازن، مدولاسیون عرض پالس (PWM) و غیره 
  • حالت نا پایدار - حالت آزاد در حال اجرا: ۵۵۵ را می توانند به عنوان یک نوسان ساز به کار گیرند. کاربردهای آن عبارتند از LED و لامپ فلشر، تولید پالس، ساعت منطقی، تولید صدا، آلارم امنیتی، پالس مدولاسیون موقعیت، و غیره
  • حالت Bistable یا اشمیت تریگر: ۵۵۵ می تواند به عنوان یک فلیپ فلاپ عمل کند، اگر پین DIS متصل نباشد و هیچ خازن استفاده نشود. کاربردهای آن عبارتند از bouncefree سوئیچ ضامندار، و غیره
۲- تنظیمات پین تایمر ۵۵۵
در اینجا هر پین شناسایی شده:

هنگامی که مداریا سرکت را طراحی میکنیم، همیشه سرکت ۵۵۵ به عنوان یک بلوک ساختاری در نظر بگیرید، به رقمی که در شکل زیر با نمایش پین نشان داده شده است.

این نمایش به شما کمک خواهد کرد که بلافاصله عملکرد هر یک از پین تشخیص دهید:


پین ۱ (زمین):
اتصال به منبع تغذیه 0V.

پین ۲ (محرک):
تشخیص ۱/۳ ولتاژ رایل برای بیرون دادن ولتاژ بالا.
پین ۲ بر پین ۶ حاکمیت و کنترول دارد. اگر پین ۲ پایین باشد و پین ۶ هم پایین باشد، خروجی باقی و بالا میرود. اگر پین ۶ بالا باشد و پین 2 پایین باشد، خروجی پایین میرود در صورتیکه پین ۲ پایین هست. این پین دارای مقاومت بسیار بالا (تقریبا ۱۰M) میباشد.و با حدود 1uA باعث حرکت خواهد شد.

پین 3 (خروجی):
(پین ۳ و ۷ "در فاز"هستند ) و بالا می رود (تا حدود ۲V کمتر از ولتاژ عمومی) و پایین (حدود ۰.۵V کمتر از 0V) و تا ۲۰۰mA را ارائه خواهد داد.


پین ۴ (تنظیم مجدد):
به شکل بالا  از طرف داخل با ۱۰۰K متصل شده. باید زیر ولتاژ‌0.8v را بگیرد برای تنظیم مجدد تراشه.

پین ۵ (کنترل):
ولتاژ اعمال شده به این پین زمان بندی شبکه RC را (به شکل قابل ملاحظه ی) متغیر خواهد ساخت.

پین 6 (آستانه، مرز):
تشخیص ۲/۳ ولتاژ عمومی برای ساختن خروجی پایین.  تنها در صورتی که پین ۲ بالا باشد. این پین دارای مقاومت بسیار بالا (در حدود ۱۰M) میباشد و با حدود ۰.۲uA آغاز به کار میکند.


پین 7 (تخلیه):
پایین می رود‌. زمانی که پین ۶ ۲/۳ ولتاژ عمومی را تشخیص دهد اما پین 2 باید بالا باشد.

اگر پین ۲ بالا باشد، پین ۶ میشود که بالا و یا پایین باشد و پین ۷ پایین باقی میماند.

باز یا (بالا) میرود و بالا باقی میماند.وقتی که پین (۲) ۱/۳ ولتاژ عمومی یا (1/3 Rail voltage) را محسوس کند. (حتی به عنوان یک پالس پایین)
(پین ۷ و ۳ "در فاز"هستند) پین ۷ مساوی با به پین ۳ هست. اما پین ۷ بالا نمیرود -بلکه باز میشود. اما پین ۷ پایین می رود و تا  ۲۰۰mA فرومینشیند.


پین 8 (تامین):
به منبع تغذیه مثبت (Vs) اتصال میشود. و ولتاژ می تواند از ۴.۵ تا ۱۵ ولت برق ثابت (DC) باشد، اما معمولا ۵ ولت برق ثابت استفاده میشود وقتی که ما با ای سی های (IC) دیجیتال کار میکنیم.


۳- داخل تایمر ای سی ۵۵۵ شما ممکن است تعجب کنید که چه چیزی داخل تراشه تایمر ۵۵۵ هست و یا چه چیزی باعث میشود که این تراشه (تراشه) کارکند.

خوب، تراشه تایمر ۵۵۵ مدار یکپارچه (IC) هست. بنا بر این ای تراشه شامل یک مدار مانیتور شده میباشد که توسط سیلیکون احاطه شده .

هر یک از پین به مدار که متشکل از بیش از ۲۰ ترانزیستور، ۲ دایود و ۱۵ مقاومت است متصل شده اند.

تصویر زیر بلوک دیاگرام تابعی از تایمر تراشه ۵۵۵ را نشان می دهد.


آیا شما متوجه سه ۵K مقاومت هستید؟ و این به این خاطر هست که این تراشه به این نام نامیده شده است یعنی ۵۵۵.


۴- حالت های عامل تایمر ۵۵۵
۵۵۵ دارای سه حالت عامل اصلی است، Monostable یا پایدار، Astable نا پایدار، و Bistable دو وضعيتي. هر حالت یک نوع  مدارمتفاوت است که دارای یک خروجی خاص میباشد.

حالت نا پایدار
یک مدار نا پایدار حالت ثابت و پایدار ندارد - همچنان از نام آن معلوم میشود "نا پایدار"نامیده شده. خروجی به طور مداوم بین حالات بالا و پایین تعغیر میکند بدون آنکه هیچ گونه مداخله از کاربر باشد، و به نام موج مربع نمایان میشود که همین نام را دارد. این نوع از مدار می تواند برای مکانیسم حرکت متناوب با روشن و خاموش کردن یک موتور در فواصل منظم مورد استفاده قرار گیرد. همچنان میتواند برای چراغ های فلش و LED استفاده شود، و به عنوان یک "ساعت" پالس برای دیگر آی سی ها (تراشه ها) دیجیتال و مدارها مفید است.












هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر